Maria la gorda, Soroa en Las Terrazas - Reisverslag uit Soroa, Cuba van Astrid en Raymond Astrid en Raymond - WaarBenJij.nu Maria la gorda, Soroa en Las Terrazas - Reisverslag uit Soroa, Cuba van Astrid en Raymond Astrid en Raymond - WaarBenJij.nu

Maria la gorda, Soroa en Las Terrazas

Door: Astrid en Raymond

Blijf op de hoogte en volg Astrid en Raymond

07 Mei 2016 | Cuba, Soroa

We zijn weer een flink aantal dagen verder na ons vorige verslag. Gelukkig houdt Raymond in een notitieboekje ook nauwkeurig bij wat we allemaal hebben gedaan de afgelopen dagen. We proberen weer een verkorte versie hier te plaatsen.

2 mei worden we redelijk laat wakker, 9:15. Snel opstaan en naar het ontbijtbuffet! Daarna gaan we voor de 2e keer naar de ingang van Guanahacabibes national park. Dit maal is onze gids Ismael. Eerst was er een hoop gedoe omdat wij geen spaans praten en hij geen engels. Hij zag dat allemaal niet zo zitten en of we morgen terug konden komen. Wij vonden de talbarriere geen probleem en de volgende dag terugkomen was geen optie. Nadat we hem daarvan hadden overtuigd gingen we op pad voor de wandeling 'sendero bosque e mare', door het bos en naar de zee dus.
We beginnen met de wandeling in het bos. De bodem bestaat weer voor het grootste deel uit koraal. Dit keer verteld de gids veel over de planten en bomen die we zien onderweg. In het geval van hoofdpijn, buikpijn of tandpijn biedt het bos genoeg mogelijkheden tegen de pijn. Ook zijn er veel plekken met poeltjes stilstaand water. We zien weer een krab verschijnen. Deze gids is er minder kundig mee, maar wij vinden het prima om 'm met rust te laten. Ook zien we weer de nationale vogel Tocororo, blijft mooi om te zien!
Het laatste deel van de wandeling leidt naar de kust waar een soort lagune is van een meter of 8 diep, vol met tropische vissen. Het is met een tunnel verbonden met de zee. Het ziet er mooi uit.
Hierna lopen we na ongeveer 2 uur wandelen weer richting auto en gaan terug naar onze accommodatie.

Na een lunch smeren we ons weer in en gaan we weer snorkelen in de zee. Ray spot gigantische kreeften onder de rotsblokken en Astrid ziet een baracuda! Cool!
We eten weer bij het buffet en bereiden ons voor op de reis van 240km naar Soroa de volgende dag.

3 mei aanvaarden we de rit naar Soroa. Het eerste deel is de weg niet best en met vlagen slecht, het laatste stuk gaat over de snelweg en nog een klein stuk 'provinciaal'. Na ruim 4 uur rijden bereiken we onze casa Las Piedras. We besluiten eerst een drankje te doen. Helaas geen pina colada en bij gebrek aan rum ook geen mojito. Dus het wordt ananassap voor Astrid en bier voor Ray. Daarna gaan we een klein stukje met de auto naar een punt waar je naar een waterval kunt. Het is een klein stukje lopen en zien dan de watrval. Er zijn veel cubanen die ook van het natuurschoon genieten. Raymond gaat het ijskoude water in, Astrid houdt het bij pootje baden. Na deze verkoeling lopen we nog iets verder omhoog naar het punt bovenaan de waterval. We hebben een mooi uitzicht en zien ook weer de tocororo. Hij/zij zit heel dichtbij totdat ie verdwijnt in een gat in een palmboom. Na een tijdje wachten komt de vogel weer tevoorschijn en blijft lang zitten om de perfecte foto te maken ;-)
Op de wandeling terug dagen we nog een paar hagedissen uit om hun keelflappen te laten zien en deze op de foto te zetten. Er zitten een paar goede foto's bij!
We eten bij de casa samen met een engels- en spaanstalig stel. We horen kikkergekwaak vlakbij. We ontdekken dat deze verstopt zitten in gaten van de bakstenen van het gebouwtje waar we buiten zitten te eten. Blijkbaar is dit het moment dat ze tevoorschijn komen en langs de muur lopen. 2 springen onhandig op elkaar en komen bijna bij Ray in zijn nek terecht. Geen probleem voor hem. Het zijn de muggen die ons naar binnen doen vertrekken naar onze kamer.

4 mei stonden we na een slechte nacht niet optimaal uitgerust op. Het bed had een matras met voelbare veren en het is aan alle kanten te kort waardoor wij elkaar wakker houden met ons gedraai en Raymond zijn voeten niet kwijt kan aan het opstaande voeteneinde. Ook was er nog een torretje die bij Astrid onder het laken was gekropen..
We waren dus ruim op tijd bij het ontbijt. Daar zagen we mooie groene leguanen die blijkbaar ook net wakker zijn ;-)
Op het programma staat vandaag een wandeling met gids vanaf Las Terrazas, ongeveeef 15km rijden. Omdat we de route niet precies weten rekenen we een half uur reistijd.Uiteindelijk komen we een kwartier te laat bij het vertrekpunt, omdat we een afslag hadden gemist. Het ene moment staan er wel borden met bewegwijzering, maar juist op het cruciale kruispunt niet. Heel frusterend! Ook haperde onze navigatie op dat moment, dikke pech dus.. gelukkig stond de gids en onze mede-wandelaar nog op ons te wachten. Na onze verontschuldigingen gaan we snel op pad. De wandeling is zo'n 6km en zal ongeveer 2,5 uur duren. De route gaat op sommige stukken flink omhoog maar gelukkig ook wel veel vlakke stukken. We zien veel van (een van) de lievelings vogels van Astrid, de cartacuba. Dit is een klein vogeltje met pluizige veertjes in de kleuren rood, wit en blauw en fluit een vrolijk deuntje. Er zijn veel foto's van gemaakt! Ook zien we weer de tocororo, vlinders, een kolibri en een slang. Astrid ontdekte weer de slang. Het is dezelfde soort als we zagen in Maria la Gorda. Maar deze was zo snel weg dat het niet lukte om 'm te pakken. Wel vindt Raymond een dikke duizendpoot tussen de bladeren. Aan hem de eer om er een foto van te maken :-)
We komen ook langs ruines van koffieplantages van ruim 200 jaar geleden, toen slavenij nog geaccepteerd was. Omdat de grond niet heel vruchtbaar is zijn alle 50 plantages 200 jaar geleden verlaten.
Uiteindelijk komen we bij een natuurlijke zwempoel. Hier is ook een restaurant waar wij lunchen, aangezien dat er bij in zat kwamen we achter haha. De lunch is een hele maaltijd met kip, varkensvlees, brood, vruchten, salade en rijst. Met een volle maag lopen we vanaf daar nog 3 km terug naar ons vertrekpunt langs het meer in het dorpje Las Terrazas. In totaal hebben we 9 kilometer gelopen en hebben het behoorlijk warm. Na een verkoelend drankje besluiten we op de terugweg te stoppen bij de orchideeentuin. De tuin is mooi, maar de meeste orchideeen zijn uitgebloeid op dit moment. Wel genieten we van het mooie uitzicht en de kolibri's die er rondvliegen.
Net als gisteravond begint het bewolkt te worden en rommelt het in de lucht. Hoewel het gistravond wel droog was gebleven gaan we terug naar onze casa. We nemen (eindelijk!) een verfrissende douche en schuiven samen met een koppel uit Berlijn aan voor het diner bij de casa.
De kikkers laten weer van zich horen en het eten komt op tafel, maar ook begint het juist dan te regenen. We zitten buiten overdekt dus geen probleem. Maar de regen wordt een forse stortbui met windhozen dus we worden nat en het eten waait nog net niet van de borden. Het geschuif met de tafels en stoelen is niet meer voldoende en er moet worden geimproviseerd. We krijgen aangeboden om naar de keuken te verhuizen. Onze tafels en stoelen en het eten worden verplaatst en eten alsnog onze maaltijd. Samen met de duitsers is het gezellig, ook wanneer op een gegeven moment de stroom ook nog uitvalt. Dit is nu eenmaal cuba..
Als de bui zo'n 1,5 uur zo goed als afgelopen is gaan we naar onze kamer. Morgen hebben we een lange reis voor de boeg naar Cienfuegos. Hopelijk slapen we nu iets beter..

Adios!

• 07 Mei 2016 - 22:13

Sjon:

lekker genieten blijven, ik geniet in ieder geval mee.............

• 07 Mei 2016 - 22:26

Marian:

Jullie Spaans is kennelijk zo slecht nog niet als jullie snappen dat de planten tegen hoofdpijn, buikpijn en tandpijn zijn. Mooi verhaal weer, goede reis verder!

• 07 Mei 2016 - 23:06

Saskia:

Ben benieuwd naar de foto's, het verhaal klinkt veelbelovend voor de foto's.

• 08 Mei 2016 - 02:30

Astrid:

Ik zie dat de foto's plaatsen niet in gelukt. Probeer het later nog weer..

• 08 Mei 2016 - 02:39

Astrid En Raymond Astrid En Raymond:

De foto's stonden per ongeluk bij het vorige verhaal
    Ik heb ze verplaatst. Nu kunnen jullie ook genieten van de cartacuba. Lief is ie hè?

• 09 Mei 2016 - 15:57

Dini Ten Harkel:

Wat een prachtige reis en mooie vogels net zo mooi als onze ijsvogel aande Berkel ga vooral genieten de komende week ik mis nog Cubaanse sigaren dini.

• 12 Mei 2016 - 03:31

Astrid En Raymond:

Sigaren zijn niet zo aan ons besteed Dini. Ze zijn zo'n beetje op elke straathoek verkrijgbaar en zie je genoeg mensen met sigaren. Tijdens onze eerdere fietstocht hebben we ook wel een plantage bezocht met tabaksplanten...