Cayo Santa Maria - Reisverslag uit Cayo Santa Maria, Cuba van Astrid en Raymond Astrid en Raymond - WaarBenJij.nu Cayo Santa Maria - Reisverslag uit Cayo Santa Maria, Cuba van Astrid en Raymond Astrid en Raymond - WaarBenJij.nu

Cayo Santa Maria

Door: Astrid en Raymond

Blijf op de hoogte en volg Astrid en Raymond

14 Mei 2016 | Cuba, Cayo Santa Maria

10 mei zijn Astrids darmen het er allemaal nog niet mee eens, nog steeds buikkrampen op bepaalde momenten.. wel samen ontbeten en toen op pad gegaan richting het eiland Cayo Santa Maria. Om te voorkomen dat we in the middle of nowhere zonder benzine zouden komen te staan willen we eerst langs een tankstation rijden. Het aangegeven punt op onze plattegrond van Trinidad is onjuist, geen tankstation te bekennen. Onderweg wees iemand naar onze auto waaruit we opmaakten dat er iets zou zijn met de achterband. Enigszins achterdochtig rijden we eerst 2 blokken verder voordat we dat zelf checken. Inderdaad, de rechter achterband is lek.. deze hadden we onderweg al een keer opgepompt omdat deze een beetje zacht was. Dit keer is de band dus echt lek. Nu zijn de garages niet echt op iedere straathoek te vinden in Cuba, maar toevallig hebben we wel een 'bandenhandel' gezien op de hoek vlakbij onze casa. Daar aangekomen wordt de auto bijna nog voordat we stil staan opgekrikt en het wiel er afgehaald. De monteur constateert 2 lekken. Terwijl er fietsbanden worden opgepompt en vervangen wordt ook onze band gerepareerd. Binnen 10 minuten zijn we klaar en rekenen we 15 cuc af. Nu kunnen we echt op weg. Hopelijk vinden we onderweg in 1 van de weinige plaatsen nog een tankstation..
We rijden via de stad Sancti Spiritus. Een plaats van een redelijk formaat, dus je zou ook een tankstation verwachten langs de doorgaande weg. Nee beste lezers, we zijn in Cuba, oftewel de logica is ver te zoeken al dan niet geheel afwezig. We vragen aan een local naar een tankstation en hij vertelt ons waar deze te vinden is. Redelijk makkelijk weten we de (spaanse) instructies op te volgen en vinden we een aardig groot tankstation en gooien de tank vol, we kunnen weer even vooruit!
Na zo'n 3 uur rijden komen we bij de landbrug die het vaste land met een aantal eilanden verbindt. We moeten onze paspoorten laten zien (geen idee waarom..), betalen 2 cuc en mogen verder. Dan rijden we nog ruim 50 kilometer over de landbrug met aan beide kanten van de weg mooie blauw/groene zee en mangrove.
Aangekomen bij ons (5 sterren all inclusive) hotel trekken we zwemkleding aan en gaan naar het strand. Het is een aardig groot complex en er rijden golfkarren om mensen een lift te geven. We hebben geluk en kunnen instappen om naar het strand gebracht te worden. Het lijkt of we ineens in een hele andere wereld zijn beland, wat een contrast! We genieten stiekem wel van deze luxe :-)
Ook het strand is prachtig! Heel fijn licht zand, meer dan genoeg ligbedden en mogelijkheden om in de schaduw te liggen en een bar binnen handbereik. Na een paar uur op het strand gaan we ons klaarmaken voor het avondeten.

Het avondeten is een buffet en we zijn blij verrast met het ruime aanbod. Er zijn veel verschillende soorten eten bereid en je kunt ook nog vis of vlees te plekke laten bakken. Ook het toetjesbuffet ziet er heel verleidelijk uit! Voor iemand die het liefst een toetje neemt als hoofdgerecht is het wel erg balen om nog last van de buik te hebben. Toch kan Astrid de verleiding niet helemaal weerstaan en neemt ze 1 klein toetje en stukje pure chocolade. Daar moet ze zich wel beter door voelen denkt ze ;-)

11 mei hebben we na het ontbijt een meeting met iemand van de organisatie waar onze overnachtingen bij dit hotel zijn geboekt. Hij informeert ons over de voorzieningen van het hotel en de excursies. Wij besluiten een excursie te boeken waarbij we gaan snorkelen bij koraal en met een speedboot door de mangrove gaan. Dit gaan we de 13e doen.

Astrid heeft nog steeds zo af en toe last van buikkrampen en besluit dat het tijd is voor de 'remmende' tabletten die Raymond had gehaald bij de apotheek in Trinidad. Hopelijk doet dit z'n werk.

We brengen de dag door op het strand en bij het (grote!) zwembad en genieten van de zon. Tussendoor nemen we lekkere lunch snacks en drankjes, echt ideaal dit all inclusive hotel :-)

's avonds eten we in 1 van de a la carte restaurants van het hotel. We mogen hier 2 keer gebruik van maken zonder te betalen. Vanavond is het de italiaan.We eten salade en lasagne (Astrid) en carpazzio en zalm (Raymond). Een dame in de zaal is jarig en krijgt een taart geserveerd, die ze vervolgens gaat uitdelen. Hebben we meteen het toetje gehad.

Later die avond drinken we nog wat in de lobby en gaan kijken bij de dansshow die bezig is. Wij zijn aangenaam verrast door het hoge niveau van die show en vermaken ons erg goed.

12 mei lijken de tabletten te werken en zijn de grootste buikklachten over. Toch voelt het nog niet helemaal goed, dus ook vandaag nog maar even geen pina colada's, milkshakes, ijs of ijsdrankjes voor Astrid..
We brengen de dag weer door op het strand en bij het zwembad. We doen een tochtje met een bootje van het hotel, snorkelen wat, liggen in de zon, lezen een boek, luisteren muziek, zien nog 6 flamingo's overvliegen, eigenlijk doen we vooral heel weinig... Heerlijk!

13 mei staan we 's morgens op tijd klaar om opgehaald te worden voor de speedboot en snorkel excursie. De bus komt een half uur te laat.. We rijden nog langs een aantal andere hotels om mensen op te halen en na 40 minuten zijn we bij de haven. Daar gaan we eerst op een boot om naar de snorkelplek te varen.
Er is een gedeelte met koraal en we zien mooie vissen, een grote zeester en een murene! Vooral de zeester en murene zijn gaaf, omdat we die nog niet eerder hadden gezien. Wat betreft het koraal en de vissen kan het niet op tegen onze ervaring vorig jaar in Maleisië..
Na het snorkelen varen we terug naar de haven waar we allemaal in tweetallen in kleine speedbootjes plaatsnemen. We varen in een groep achter een begeleider aan de zee op en ook een deel door mangrove. We hadden gedacht ook echt de mangrove te kunnen bewonderen, maar dat is helaas niet zo. We stuiteren ruim 3 kwartier lang over het water en zijn dan weer enigszins teleurgesteld terug in de haven om terug gebracht te worden naar het hotel.. dit was niet echt ons ding..

's middags liggen we weer op het strand en gaan nog even zwemmen in de zee. Raymond heeft z'n duikbril op en gaat op zoek naar mooie vissen. Al snel springt hij op uit het water want hij heeft een kwal gezien die hem ook flink heeft geprikt op zijn bovenarm. We gaan snel het water uit. De man die de strandbedden neer zet heeft azijn om op zijn arm te spuiten. Dit helpt goed tegen het geprik. Het uur daarna zien we meerdere mensen het water uit komen die ook zijn geprikt. Morgen gaan we 's middags weer naar het zwembad, want dan komen de kwallen vermoedelijk tevoorschijn..

14 mei is het vandaag. Dit is onze laatste dag op Cayo Santa Maria, morgen vertrekken we voor 2 nachten naar Playa Larga bij het moerasgebied Zapata. Daarna vliegen we de 17e 's avonds laat vanuit Havana weer naar Nederland. Ik weet niet of het nog weer lukt voor die tijd een bericht te plaatsen. Bij deze dus bedankt voor jullie reacties!

Ps: Astrids buik houdt zich tot nu toe rustig..

Adios amigos!

Saluti,
Astrid & Raymond

• 14 Mei 2016 - 16:45

Sjon:

weer een geweldig verhaal: geniet gewoon mee.
    zou zo zelf ook wel weer willen..........
    tis wel afzien voor Strid: zon, zee palmen, geen pincolada's meer, geen milkshakes.............
    maar wel lekker snorkelen.
    blijf genieten samen.

• 15 Mei 2016 - 09:00

Saskia:

Beterschap voor de darmen! En alvast een goede terugreis!

• 15 Mei 2016 - 17:04

Renie:

Heerlijk , die dagen in het Hotel, lekker laten verwennen.Astrid jammer van jou buikkramp , moet je die lekkere toetjes en ijs laten staan ,Raymond hoe is het met je arm(kwallenbeet.)
    Veel plezier nog de laatste dagen en goede reis en vlucht terug.

• 15 Mei 2016 - 21:57

Saskia:

Medelezers; de foto's van dit verslag staan bij het vorige verslag

• 16 Mei 2016 - 19:30

Saskia:

Correctie, de foto's van dit verslag staan bij het 1e verslag.. Klik linksboven op 'foto's'

• 16 Mei 2016 - 20:00

Margriet:

Te laat om jullie een prettige vakantie te wensen maar ws. precies op tijd om jullie een goede terugreis te wensen ;-)
    Vervolgens ga ik jullie verhalen lezen en foto's kijken. Kreeg nog mee dat R geprikt is door een kwal; goed dat er nog zwembaden zijn!

• 18 Mei 2016 - 22:08

Astrid En Raymond Astrid En Raymond:

Ik heb de foto's toch nog even verplaatst naar het goede verslag...