Eerste week Cuba - Reisverslag uit Havana, Cuba van Astrid en Raymond Astrid en Raymond - WaarBenJij.nu Eerste week Cuba - Reisverslag uit Havana, Cuba van Astrid en Raymond Astrid en Raymond - WaarBenJij.nu

Eerste week Cuba

Door: Astrid en Raymond

Blijf op de hoogte en volg Astrid en Raymond

01 Mei 2016 | Cuba, Havana

Beste lezers, inmiddels zitten we bijna een week in Cuba en hebben we (tijdelijk) wifi, tijd om een verhaaltje te plaatsen. We proberen de afgelolen dagen in het kort te beschrijven.

25 april vertrokken we vanaf Schiphol naar Havana. Na een vlucht van zo'n 10 uur kwamen we 4 uur later aan (6 uur tijdverschil..). Hoewel we moe waren hadden we nog een halve dag voor de boeg. We werden vanaf het vliegveld opgehaald met een mooie geel/groene belair, zonder airco dat wel. Al snel werd duidelijk dat die mooie auto auto's ook voor een hoop luchtvervuiling zorgen. We zien de ene na de andere zwarte rookpluim uit de uitlaten komen. Die merken we ook aan onze ogen en luchtwegen. Dan maar iets minder vaak ademhalen ;-)
Na het inchecken verkennen we de omgeving van het hotel. We lopen bij het Capitolio. Dit mooie, immens grote gebouw wordt opgeknapt om de regering hier te huisvesten. We zien veel mensen langs de kant van een afgezette straat staan te kijken. We horen dat er opnames worden gemaakt voor de film Fast and furious. Een dag eerder vloog er ook een helicopter door de straten. We eten nog ergens een burger en gaan dan eindelijk (om 21u) slapen.

26 april zijn we door de jetlag mooi op tijd bij het ontbijt. We hebben een classic car-tour geboekt om 10u. We gaan samen met een engels koppel, gids, belair '58, chevrolet, en 2 chauffeurs op weg. We komen langs plaza revolucion, een park, 5th avenue en de boulevard Malecon. Vanwege de film opnames zijn ook vandaag bepaalde grote wegen afgesloten. We doen een deel van de tour te voet. Nu ontdekken we het mooie oude gedeelte van de stad, Havana Vieja. Bij een cafe waar Hemingway vaste klant was drinken we met de engelsen een Pina colada en Mojito. De fles rum komt gewoon op tafel te staan dus het alcoholgehalte kan je zelf bepalen. Het is gezellig en de drankjes smaken erg goed!

Na de tour gaan we lunchen in het hotel en rusten we even uit. We gaan tegen etenstijd weer naar het oude gedeelte van de stad. De pina colada was zo goed bevallen, dus we nemen er nog 1! We gaan daarna ergens eten. Het eten is niet echt bijzonder. Wel worden we vermaakt met cubaanse muziek en salsadansers.

We lopen rustig terug naar het hotel en nemen de tijd om indrukken op te doen en foto's te maken. Raymond was benieuwd wat er verkocht wordt op straat in de papieren 'blaaspijpjes'. Astrid gaat met 1 cuc op zak op onderzoek. Ze krijgt 4 papiertjes voor 1 cuc. Er blijken pinda's in te zitten haha.

27 april brengen we eerst een bezoek aan museo de la revolucion. Door de jetlag zijn we er als het museum opengaat. Het is op zich leuk, maar de uitleg laat te wensen over. Er worden vooral veel details uitgelegd, voornamelijk in het spaans.
's middags gaan we naar het museo automovile. Het is een flinke wandeltocht. We komen bij toeval ook in een grote loods terecht waar allemaal kunst wordt verkocht. Het automuseum zit ook in een loods. Er zijn slechts 30 voertuigen, dit valt tegen. Wederom mist de uitleg bij de voertuigen en het verhaal over de auto's in Cuba.

We vinden dat we wel weer een cocktail hebben verdiend. We belanden weer in het oude centrum. Astrid gaat voor pina colada, Ray voor Cuba Libre. Het cafe van Hemmingway bleek toch wel het betere recept te hebben, maar het smaakt prima.. Ohja we kwamen nog op een marktje terecht waar vogeltjes en puppy's verkocht werden. Hoewel we hopeloos verliefd werden op een dalmatier puppy hebben we 'm daar moeten laten..

Het avondeten was bijzonder vanwege het ontbreken van meerdere gerechten die we graag zouden bestellen. Dit blijkt geen uitzondering in Cuba. Gisteren konden we ook geen cubaans bier en koffie bestellen..

28 april vertrekken we uit Havana. Op het vliegveld halen we onze huurauto op. De komende 3 weken hebben we een Geely CK 1.5. Geen briljante wagen, maar we kunnen op pad. Ohja we gingen nog even een deel van onze euro's wisselen op het vliegveld. De dame beschikte helaas alleen over briefjes van 5. We hebben het dus maar bij 100 euro gelaten..
We rijden naar Vinales in zo'n 2,5 uur. Onderweg is het goed oppassen voor paarden, geiten, fietsers, voetgangers en kuilen in de weg. We logeren in een Casa Particular, bij mensen thuis. We hebben een prima kamer en is goed gelegen ten opzichte van het kleine centrum. Na een lunch gaan we naar de botanische tuin. We krijgen een rondleiding incl fruit. Ook nemen we daar nog een pina colada haha. Het was een mooie tuin met veel verschillende soorten planten. Ook zien we mooie vlinders, specht en kolibri's.
Ohja we komen ook hier weer het engelse koppel van de classic car-tour tegen! Zij zijn ook vandaag in Vinales aangekomen en hebben de tuin bezocht.
Het avondeten was weer hetzelfde verhaal wat betreft het bestellen. Wat je wil bestellen hebben ze niet.. Uiteindelijk smaakt het goed en vermaken wij onze met andere nederlanders.

29 april moeten we op tijd op voor een fietstocht. We komen weer de engelsen tegen die een tocht per paard gaan doen. Onze groep bestaat voornamelijk uit jonge mensen. Onze gids ziet er minder sportief uit ;-) Onze eerste stop is bij een tabaksboerderij. We krijgen een demonstratie hoe de sigaren worden gemaakt, het aanbod om er 1tje te roken slaan we af. Leuk om te zien en de omgeving is ook erg mooi. Vervolgens fietsen we weer een eind tussen de mogotes. Dit zijn kalksteenheuvels die begroeid zijn. We pauzeren met een kokosnoot en mojito. Bij vertrek ontdekt Astrid dat ze een lekke band heeft. Er wordt iemand opgetrommeld die op een scooter die een nieuw wiel komt brengen. De volgende stop is de mural de la prehistoria, een schildering op een grote stenen muur, vooral erg toeritisch. Na deze stop gaan we terug naar vinales waar we een lunch krijgen en bijkomen van de fietstocht. Het is hier tenslotten erg zonnig en ruim 30 graden!

Na de lunch doen we onze zwemspullen aan en gaan met de auto naar een hotel met zwembad verderop een heuvel. Heerlijk deze verkoeling (en pina colada en mojito)! Ook komen we alweer de engelsen tegen hier, gezellig de ervaringen uitgewisseld en bieden hun een lift aan terug naar het centrum.
We eten die avond bij onze casa. We krijgen kip, varkensvlees, rijst, fruit, gebakken banaan, komkommer en tomaat. Het was heerlijk! We sluiten de dag af in een cafeetje met een Daiquiri frappe en mango milkshake. Hmmmmm!!

30 april ontdekken we 's morgens dat Raymonds mobiel ineens een uur achterloopt waardoor we aan de late kant bij het ontbijt zijn, tegen 9u in plaats van 8u. We vertrekken richting Maria La Gorda. Het is zo'n 3 uur rijden. De snelweg was opgehouden bij Vinales, maar dat verschil met deze weg is niet heel groot. We komen erg weinig tegenliggers tegen want deze locatie is niet heel toeristisch. Maria La Gorda is een locatie aan de kust, vooral populair voor duikers. Ook ligt hier het national park Guanahacabibes. Dit lijkt ons vooral erg mooi.
Het zeewater is hier geweldig mooi en lekker van temperatuur. We rusten uit van de reis op een ligbed op het strand. Ook snorkelen we wat en zien een paar visjes. Niet heel veel bijzonders.
Omdat er verder geen plaatsen in de buurt zijn hier eten we noodgedwongen bij ons hotel. De keuze is een restaurant a la cart of buffet. We kiezen vanavond voor het buffet. Er is redelijk wat keuze uit eten en er zijn toetjes!

1 mei gaan we na het ontbijt met de auto naar de ingang van het national park. We treffen daar Jose, onze spaans-talige gids. We trekken onze lange broeken en wandelschoen aan en gaan op pad. De route gaat over een landschap die heel heel lang geleden onder water stond. We lopen over rotsen dat vroeger koraal was en nu deels begroeid is. Astrid ziet al vrij snel een slang tussen de rotsen. Jose duikt er op en voor we het weten hangt dit beestje bij Ray om zijn nek. Een verrassende ervaring. Het slangetje is best sterk en probeert los te komen. Astrid houdt het bij eeen aai van het beest.
We zien vervolgens nog verschillende vogelsoorten, heremietkreeften leguaan en hagedissen. Ook de nationale vogel Tocororo hebben we gezien, mooi beest! Een stuk verder ziet Astrid een krab. Jose sprint er weer op af. Eerst zet hij zijn voet op het beest en pakt 'm dan voorzichtig op. Het zijn krabben die in de bossen leven.We kunnen "m goed bewonderen voordat ie er weer vandoor rent.
Dan komen we bij een grot. Daar zien we vleermuizen, een pad en soort grote cavia. Het klinkt niet zo bijzonder, maar was het zeker een bijzondere plek om te zien en avontuurlijke route die we namen. Ook Jose, onze gids doet erg zijn best en wil alles goed laten zien.
Na een tijd in de grot lopen we weer via hetzelfde 'pad' terug naar de auto. Het was een mooie wandeling van bijna 3 uur. Na de lunch bij het hotel is het tijd om af te koelen aan het strand en in de zee. We snorkelen dit keer onder de aanlegsteiger en zien daar veel mooie vissen van verschillende formaten. De onderwaterfoto's moeten jullie nog even afwachten!

We eten 's avonds a la carte in het restaurant. Hoewel restaurant een groot woord is voor dit gebeuren hier. Slecht georganiseerd en 1 iemand die alles moet regelen maar er weinig zin in lijkt te hebben, de spaghetti napolitan smaakt prima.

Nu is het tijd om dit verhaal te plaatsen (als dat lukt). Uiteindelijk toch een best lang verhaal geworden....

Groetjes, Astrid en Raymond

• 02 Mei 2016 - 08:20

Sjon:

Das pas genieten. Nog veel " genieten" daar.

• 02 Mei 2016 - 08:49

Jojanneke:

Klinkt alsof het heel vervelend is daar, vooral door al die cocktails enzo ;).

Veel plezier nog!

• 02 Mei 2016 - 09:01

Dini Wim Ten Harkel:

Geweldige mooi daar in Cuba fijn dat we mee mogen genieten

• 02 Mei 2016 - 10:54

Marian:

Zijn ze even onder moeders vleugels vandaan gaan ze aan de drank....... Fijn dat het jullie bevalt daar, het peninsula waar jullie nu zijn ziet er paradijselijk uit, geniet er maar van. Hier komt het voorjaar nu langzaam op gang.

• 02 Mei 2016 - 14:39

Saskia:

Proost! Dat wordt nog afkicken straks..

• 02 Mei 2016 - 17:08

Marian:

Lees nu net dat er voor het eerst sinds 1978 een Amerikaans cruiseschip in Havana is aangemeerd. De schuit gaat ook naar Cienfuegos, misschien zien jullie het daar nog......

• 02 Mei 2016 - 23:14

Anne:

Ha Astrid en Raymond,

Leuke belevenissen zo te lezen! En mooie foto's ook. Ik moest even nadenken toen ik de mail binnen kreeg, maar na ren tijdje wist ik weer dat het om jullie reisverhalen gaat

• 02 Mei 2016 - 23:18

Anne:

Hopelijk nog een mooie tijd met: cocktails, natuur, dieren, Spaans-sprekende gidsen, strand, restaurants met onvolledig aanbod, lekker weer, klassieke auto's en ook foto's!

• 05 Mei 2016 - 21:49

Renie:

Hoi Raymond er Astrid. een mooi verslag van jullie belevenissen tot nu ,Raymond mooie Auto's ,vooral de kleuren en de bekleding prachtig.Astrid ,jij toch niet aan de drank? Bij ons is het al bijna zomer, morgen word het 23 gr. Jippie. Veel plezier met het voortzetten van jullie vakantie , hoop nog veel te lezen gr.