Dag 17 t/m 21 Taman Negara, Kuantan en Kuala Selan - Reisverslag uit Kuala Selangor, Maleisië van Astrid en Raymond Astrid en Raymond - WaarBenJij.nu Dag 17 t/m 21 Taman Negara, Kuantan en Kuala Selan - Reisverslag uit Kuala Selangor, Maleisië van Astrid en Raymond Astrid en Raymond - WaarBenJij.nu

Dag 17 t/m 21 Taman Negara, Kuantan en Kuala Selan

Door: Astrid en Raymond

Blijf op de hoogte en volg Astrid en Raymond

20 Mei 2015 | Maleisië, Kuala Selangor

Omdat wij steeds een aantal dagen achterlopen met onze verhalen, gaat dit bericht over 3 verschillende locaties waar we zijn geweest de afgelopen dagen. Vanavond vertrekken we weer naar Nederland en zal het er waarschijnlijk niet meer van komen een bericht te plaatsen. Veel leesplezier nog! En alvast bedankt voor jullie reacties! :-)

Dag 17: Jungle trekking Taman Negara
We zijn om 8:00 opgestaan en na het ontbijt vertrekken we voor de lange jungle wandeling. We hebben een broodtrommel met boterhammen, beleg (tonijn en jam) en pakjes drinken meegekregen. Zelf hebben we gezorgd voor zo’n 4 liter water en wat snoepjes, koekjes en bananen voor voldoende energie.
Farid verteld dat de route ruim 9km is en het eindpunt heet Kuala Terenggan. De route gaat door de jungle zonder aangelegd pad en omhoog en omlaag en door waterstroompjes. We lopen grotendeels parallel aan de rivier Tahan.
De vorige dag hoorden we van andere Nederlanders dat zij op een andere route veel bloedzuigers hadden gezien en dat 2 van hen ook zijn gebeten. Astrid was er al een beetje angstig voor, al helemaal toen ik merkte dat het de afgelopen nacht weer had geregend. Ze hoopt niet op een herhaling van de bloedzuigerwandeling in Fraser’s Hill. Wij hebben allebei uit voorzorg een lange broek aangetrokken en onderaan in onze wandelsokken gestopt. Ook had Farid een speciaal middel voor op de schoenen die bloedzuigers op afstand houdt. We hebben dus ook onze schoenen flink ingespoten!

Al snel merken we dat het hard werken is om door de jungle te komen. Binnen een half uur zijn we doorweekt van het zweet, maar dat hadden we al verwacht vanwege de hoge luchtvochtigheid. Vooral het klimmen naar boven is zwaar en vaak ook oppassen geblazen, omdat het glad is. Astrid en Ray gaan allebei een keer onderuit. Ray houdt er een klein schaafplekje op zin arm aan over, Astrid een flinke bloeduitstorting op d’r heup.
Onderweg zien we een aantal dieren waaronder een vogel en hagedis, maar niet echt wat spectaculairs. Astrid spot ook nog haar favoriete vogel, de kingfisher (ijsvogel). Het is een hele mooie en bijzondere soort met oranje en rood. Ook zien we een bijzondere soort sprinkhaan die onze gids maar voor de tweede keer heeft gezien.
Na een provisorische lunchpauze ploeteren we verder maar vorderen maar langzaam en houden veel rust/drinkpauzes. Als het op een gegeven moment volgens Farid nog 3 uur lopen is slaat bij Astrid de twijfel toe of ze dat nog wel wil. We zijn allebei al behoorlijk kapot en verhit en het is behoorlijk zwaar. Daarnaast zien we maar weinig dieren. Toch zetten we door! Het laatste stuk van een paar uur lopen heeft minder steile hellingen dus dat is een meevaller. Maar wat waren we blij toen Farid in de verte wees op een blauw tentje wat ons eindpunt is. Het is nog maar een half uur lopen! We gaan het redden!
Eerst moeten we nog over een hangbrug en dan nog een stuk jungle waar we veel vogels zien. We zien verschillende bijeneters en een paar spechten, roestbruin lijf met een gele hanenkam. Dat is een mooie beloning voor het voltooien van deze trail! Gelukkig hebben we slechts een handjevol bloedzuigers gezien en zijn we niet gebeten, dat is wel een meevaller.

Na zo’n 7 uur wandelen zijn we bij het eindpunt waar beneden bij de rivier een bootsman op ons wacht, hij heeft 3 koude cola’s met 3 zakken ijs voor ons klaar staan. Dat is dan wel de lekkerste cola die we ooit hebben gehad!

We stappen in de boot en bergen onze spullen droog op, de gids heeft ons gewaarschuwd dat we een beetje nat kunnen worden, maar agh we zijn toch al doorweekt van het zweet.
Het is een mooie boottocht. Bij iedere stroomversnelling krijgt één van ons drieën de volle laag, net zo lachen!

Weer terug worden we opgehaald door Marja, zij brengt om naar Balai Serama. We zijn allebei behoorlijk uitgeput en stappen met kleren en al onder de douche! Wat is dat heerlijk!
We rusten even uit en schuiven dan voor de laatste keer aan voor het avondmaal. Er zijn slibtongetjes in zoet-zure saus en kip met zoetzure aardappelen met witte rijst. Het smaakt voortreffelijk en zelfs Astrid neemt 2 visjes (laat mijn moeder dit niet horen)! Zo lekker is het!

Tijdens het avondmaal horen we dat er aan de overkant van de rivier een aantal olifanten zitten. Ze zijn niet te zien wel te horen. Het wordt al donker, dus we krijgen ze sowieso niet meer te zien..
Tijd om te slapen. Welterusten olifanten!

Dag 18 t/m 20 Naar Kuantan
Vanaf Balai Serama worden we afgezet waar de boot vertrekt. Rond 9:15 varen we weg en na zo’n 2,5 uur varen zijn we weer op de plek waar we onze auto hebben staan.
Tijdens het varen bedacht Astrid dat ze haar jas is vergeten.. dom dom dom.. niks meer aan te doen. Even gebeld met Marja, maar uiteindelijk is de beste oplossing om deze naar Nederland op te sturen. Die zie ik over zo’n 16 weken wel weer verschijnen…

We stappen in de auto naar Kuantan, een plaats aan de oostkust. Een rit van ongeveer 2,5 uur. Onderweg een lunchpauze bij de plaats Maran. Astrid ontdekt een bakery, dus dat lijkt ons wel geschikt. We nemen een hotdog en een kaya puff. Het was ons niet helemaal duidelijk wat een kaya puff is, maar we proberen het gewoon. Als Astrid haar eerste hap neemt staat de dame achter de balie haar nauwlettend in de gaten te houden. Het smaakt lekker! Een soort gevulde koek, maar dan anders haha.
Als we weg willen gaan vraagt de dame of zij en haar collega’s met ons op de foto mogen. Tuurlijk geen probleem! Maar dan willen wij ook een foto van hun met ons. Het is een deal!

Rond 15:00 zijn we in ons hotel vlakbij de kustplaats Kuantan. Bij het inchecken krijgen we te horen dat onze kamer nog niet klaar is en dat we ook de keuze hebben om een upgrade te krijgen naar een mooiere kamer die ook nog niet klaar is. Een upgrade is nooit verkeerd dus we gaan akkoord. Na bijna een uur wachten kunnen we naar onze executive-room. Wat geweldig! Eigenlijk hebben we 2 kamers met 4 slaapplaatsen, een bankstel en een badkamer met douche, ligbad en 2 wastafels. Hier komen we de komende 3 nachten wel door!
We nemen nog even een duik in het zwembad en gaan na het eten lekker slapen.

De dag daarna doen we eigenlijk niks anders dan zwemmen, luieren, lezen, muziek luisteren, relaxen, zonnen en krabbetjes vangen. Voor het avondeten gaan we naar een winkelcentrum in Kuantan. Onderweg roept Astrid “Ik zie een grote vogel!”, “hey is zie er nog meer in die boom” en tot slot “dat zijn ze! De neushoornvogels!”. Dat roept om een ongeplande tussenstop. We draaien om en stoppen bij de boom waar Astrid ze zag. Het zijn er 6, ze vliegen 1 voor 1 weg. Ray doet een poging een foto te maken met zijn mobiel want Astrid heeft haar camera niet mee (waar heb je die voor nodig in een winkelcentrum…?). Wat mooi om ze te zien, we gloeien er van! Het was een wens van ons beiden om ze in het wild te zien. En het gebeurt op een heel andere plek dan verwacht, aan een doorgaande drukke weg in een boom tegenover een autosloperij..

We eten bij de Mac in het winkelcentrum en slenteren daar nog een tijd rond. Het vinden van leuke souvenirs is lastig hier!

We rijden weer terug naar het hotel en vallen al snel in slaap..
----

De volgende dag benutten we helemaal met relaxen, niks doen, zwemmen, lezen, zonnen etc. Het plan is die avond weer rond hetzelfde tijdstip bij de “neushoornvogel-boom” te zijn, met camera welteverstaan. En ja hoor! Astrid ziet ze weer vliegen, letterlijk dit keer ;-)
Het is nu minder schemerig dan de dag ervoor dus we kunnen ze goed zien. Helaas zitten ze dit keer in een andere boom aan de overkant van de weg, net iets te ver weg voor goede foto’s. En al gauw vliegen ze weer verder uit zicht. Maar ze staan er op (als je goed kijkt..). Wij weer blij!

Dag 21 Kuala Selangor
Na het relaxen aan de oostkust reizen we vandaag af naar de westkust vlakbij Kuala Lumpur, omdat we morgen vanuit KL weer naar Nederland vliegen.
We overnachten in Kuala Selangor waar veel vuurvliegjes te bewonderen zijn. We doen een “tour”, maar dat valt ons eigenlijk een beetje tegen. We zitten nog geen half uur op de bootje en zien in de struiken langs het water groepen vuurvliegjes. Wel mooi hoor, maar niet heel spectaculair. We hadden er meer van verwacht.

We vermaken ons nog even op de plaatselijke kermis waar we in het (roestige) reuzenrad gaan en een spelletje doen met ballonnen kapot gooien met dartpijltjes. Ray wint een prachtige jojo! :-)

Dag 22: Kuala Lumpur – Amsterdam
Deze dag is vandaag. Het is ongeveer een uur rijden naar Kuala Lumpur waar we nog even in de stad zullen rondhangen en in de avond de auto inleveren bij het vliegveld. Dan is het nog een kwestie van 13uur stilzitten en we zijn weer in Amsterdam.

Tot gauw!

• 20 Mei 2015 - 08:41

Dini Ten Harkel :

Dank jullie wel voor dat we mee mochten genietenvan deze mooie reis.

• 20 Mei 2015 - 09:03

Paul:

Heb genoten van jullie verslagen. Goeie terug reis toegewenst.
    CU

• 20 Mei 2015 - 09:34

Saskia:

Goede reis en tot morgen!

• 20 Mei 2015 - 09:53

Marian:

Genoten van jullie verhalen en foto's. Wens jullie een goede terugvlucht en spoedig tot ziens!

• 20 Mei 2015 - 17:00

Renie :

Bedankt voor jullie bijzondere verhalen ,kunnen zo in een boekwerk..goede reis er tot gauw.