Dag 8 en 9 Penang - Reisverslag uit George Town, Maleisië van Astrid en Raymond Astrid en Raymond - WaarBenJij.nu Dag 8 en 9 Penang - Reisverslag uit George Town, Maleisië van Astrid en Raymond Astrid en Raymond - WaarBenJij.nu

Dag 8 en 9 Penang

Door: Astrid & Raymond

Blijf op de hoogte en volg Astrid en Raymond

05 Mei 2015 | Maleisië, George Town

Dag 8: Van de thee en aardbeien naar Street Art in Georgetown

We kunnen ons goed voorstellen dat Maleisiërs hier naar toe komen vanwege het klimaat. Heerlijke temperatuur, zon en gemiddeld 1 keer per dag een regenbui. Dat is wel wat anders dan de hoge luchtvochtigheid en gezweet in bijvoorbeeld Kuala Lumpur. We laten al gauw de koelte van Cameron Highlands achter ons. De airco gaat dus weer aan om de rit wat aangenamer te maken.

De rijstijl van de gemiddelde local is wel even wennen voor ons. We worden geregeld ingehaald op punten waarbij de inhaler volledig vertrouwd op het feit dat jij keihard in de remmen gaat als er een tegenligger komt zodat hij weer kan invoegen. Een andere keer is de weg zo breed dat het allemaal tegelijk kan. Best leip, maar het gaat allemaal goed en iedereen is er hier meer op bedacht dan in NL.
De route naar het eiland Penang is eerst een bochtig “provinciaal” stuk en daarna een flink stuk over de snelweg waar we veel vlotter kunnen rijden.

We stoppen onderweg nog even om te tanken. Een liter benzine kost hier minder dan 50 cent, dus dat stelt niks voor en weerhoudt Ray er niet van flink te gassen ;-)

Om op Penang te komen gaan we over de Penang-bridge, deze brug verbindt Penang met het vasteland. We moeten flink betalen voor de brug, zo’n 4 euro…

Omdat ons hotel ten noorden van Georgetown ligt moeten we er doorheen. Georgetown is een grote stad en het is er druk en chaotisch. Het is niet altijd (of meestal niet) duidelijk hoe de rijbanen in elkaar zitten. Voor je het weet verdwijnt er een rijbaan of komt er 1 bij, of sta je ineens voorgesorteerd om af te slaan, en dat terwijl er ook nog tientallen brommertjes links en rechts langs je heen zoeven en er ineens drempels verschijnen. Het is dus hard werken voor Ray, maar dankzij goed teamwork bereiken we bijna foutloos ons hotel. Het is een mooi hotel waar de portier de deur voor je openhoudt bij binnenkomst en vertrek, we zitten op de 8e verdieping in een prachtige deluxe room. We zijn overdonderd van deze mooie ruime kamer, met zeezicht aan 2 kanten want we zitten op de hoek. Wauw dit is geweldig!

Omdat het reizen wat meer tijd heeft gekost dan vooraf verwacht zit een bezoek aan de Kek Lok Si tempel er niet meer in deze middag. We besluiten naar het centrum van Georgetown te gaan om deze te verkennen en uiteindelijk te gaan eten. In het centrum bevindt zich op meerdere plaatsen zogenaamde streetart. Dit is in de vorm van stalen staven in de vorm van karikaturen en muurschilderingen. Het leuke aan de muurschilderingen is dat er vaak bestaande objecten in zijn verwerkt zoals een basketbalring en een motorfiets. Helaas zijn niet alle schilderingen even mooi bewaard gebleven. Sommigen zijn deels vervaagd, anderen zijn nog nauwelijks zichtbaar, maar een groot aantal zijn nog steeds goed zichtbaar en vormen een echte attractie.

Naast de streetart zie je in Georgetown ook straten met de Straith-Chinese Shophouses volgens het 5-foot way, kenmerkend hieraan zijn de overdekte veranda’s die open en overdekte passages vormen.
We kopen in een winkeltje souvenirs voor onszelf. 2 houten dakpannen waarop afbeeldingen van streetart staan afgebeeld. Het vinden van een geschikte eettent is wat lastiger. We besluiten naar een shopping-mall te lopen die we op de plattegrond zien staan. Hier moet vast wel iets te eten te vinden zijn. Het blijkt een gigantisch groot warenhuis te zijn, of eigenlijk 3 warenhuizen aan elkaar verbonden via luchtbruggen. We worden verwezen naar 1st Avenue Mall voor eetgelegenheid, en ja hoor keuze genoeg. Omdat de Central Markets ons wel goed bevielen valt ook dit keer onze keuze hierop. We bestellen bij de verschillende kraampjes wat te eten; kipwraps in Arabische stijl (Astrid) en een sizzling pot met rijst en kip (Ray). Het smaakt weer goed! We hebben allebei wel zin in een softijsje, maar we weten niet waar we die vandaan kunnen halen. Bij toeval komen we een McDonalds tegen, en weten we dat het wel goed komt met het softijsje. Smullen hoor!!
Met volle buiken en weer een boel nieuwe indrukken weer terug naar het hotel om heerlijk te slapen..

Dag 9: Penang Hill en Kek Lok Si tempel

We staan goed uitgerust op en na het ontbijt met koekjes, cake, donuts etc zijn we klaar voor Penang Hill ;-) Dit is het oudste Hill Station van Maleisië. Gelukkig is het kabelspoor een aantal jaar geleden wel vernieuwd, dus dat moet goed komen haha. We gaan in een treintje recht door de jungle naar boven. Bovenaan genieten we van het mooie uitzicht op Georgetown en omgeving en bekijken we een tempel en moskee. Ook is een wandeling mogelijk dus dat gaan we doen. We komen er al snel achter dat er veel muggen zitten en we ons niet hebben ingesmeerd met Deet, resultaat die avond; 30 muggenbulten p.p. ongeveer.. Het mag de pret niet drukken en we lopen gewoon door. Het is behoorlijk warm, dus wel rusten regelmatig uit. Op een gegeven moment zien we wat apen op de weg. Astrid is een beetje huiverig, maar Ray laat zich er niet door tegenhouden. Toch laat één van de apen duidelijk merken er niet van gediend te zijn als je er te dicht langs loopt. Een korte woordenwisseling (vloeken) tussen aap en Ray volgt. Oke, ook weer overleefd, snel doorlopen dus en hopen dat we niet nog meer apen tegenkomen, het blijven onvoorspelbare beesten! De wandeling is mooi door de jungle, maar we zien verder geen bijzondere beesten. Weer terug bij het treinstationnetje eten we een lunch van springrolls en patato wedges met lassi (milkshake, met yoghurt ipv melk). Daarna weer met het treintje naar beneden.

We brengen nog een bezoek aan de Kek Lok Si tempel die een paar kilometer verderop ligt. Het is de grootste boeddhistische tempel van Penang en zelfs van heel Maleisië. Het complex bevat allerlei gebouwen die allemaal uitbundig zijn versierd. Ook staat er de grote pagode van de tienduizend boeddha's. We klimmen een paar etages op de pagode, maar we raken oververhit en besluiten het hier bij te laten en naar het hotel te gaan voor een paar baantjes in het zwembad. Onderweg naar de uitgang kan Astrid het niet laten om nog een "wenslintje" aan een lintjesboom te hangen. Wie weet helpt het ;-)

Het zwembad is heerlijk en we koelen weer af. Ook verkennen we eventjes het strand waar ons hotel ook direct aan ligt. Erg mooi allemaal!

Voor het avondeten zoeken we een vlakbij gelegen shopping-mall op en eten een niet zo geslaagde spaghetti bolognese. De McDonalds biedt weer uitkomst en met allebei een cheeseburger erbij zijn ons buikjes weer gevuld.
We doen een paar boodschappen bij de supermarkt en sluiten de dag weer af met een lekker softijsje.

Morgen moeten we helaas alweer afscheid nemen van dit mooie hotel en hebben we een lange rit voor de boeg naar de Oostkust. Volgens de navigatie zo’n 5,5 uur..

• 10 Mei 2015 - 16:21

Paul:

weer een aanstekelijk verhaal.............................. :)

• 10 Mei 2015 - 19:36

Esra:

Geniet nog even van jullie zeezichtkamer!

• 11 Mei 2015 - 09:04

Jojanneke:

Dat streetart ziet er cool uit!
    Was dit de eerste tempel van de reis?? ;)
    Goede reis nog!

• 11 Mei 2015 - 10:09

Anne:

Wat ziet het er toch heerlijk uit!! Ik ben jaloers...

• 11 Mei 2015 - 13:40

Renie:

Hoi Raymond en Astrid .Mooi verslag weer en wat een kleurrijke Tempel, jullie zien veel en die apen weer een belevenis .