Dag 10 t/m 15 Perhentian Island - Reisverslag uit Pulau Perhentian Kecil, Maleisië van Astrid en Raymond Astrid en Raymond - WaarBenJij.nu Dag 10 t/m 15 Perhentian Island - Reisverslag uit Pulau Perhentian Kecil, Maleisië van Astrid en Raymond Astrid en Raymond - WaarBenJij.nu

Dag 10 t/m 15 Perhentian Island

Door: Astrid & Raymond

Blijf op de hoogte en volg Astrid en Raymond

09 Mei 2015 | Maleisië, Pulau Perhentian Kecil

Vanaf Penang doorkruizen we het hele land en rijden vlak langs de Thaise grens naar de oostkust. Het is een behoorlijk lange rit, van zo’n 6 uur incl pauzes. We overnachten in het plaatsje Tok Bali, om vanuit daar de volgende dag de boot te nemen vanaf Kuala Besut naar Perhentian Island. Het is nog een kwartier rijden naar Kuala Besut. Daar aangekomen zijn er verschillende mannetjes die ons een parkeerplaats aanbieden, maar wij bedanken. We zien een ‘betrouwbaar’ bord (voor zover je dat aan een bord kan zien, de naam Safe Car Park klonk goed haha) en wagen het er op onze auto hier 4 dagen achter te laten. Nu zal je misschien denken “zozo, maar liefst 4 dagen parkeren, wat zal dat wel niet kosten?!”. Nou ik kan je vertellen dat kost maar liefst 10RM (€ 2,60) per dag! En dat 24/7 bewaakt! We kopen ook meteen de kaartjes voor de boot naar Perhentian Kecil, het kleinste eiland van de 2 Perhentian eilanden, prijs nog geen 10 euro pp enkele reis.

Nog ongeveer een uur wachten bij het vetrekpunt mogen we in de boot naar Perhentian Kecil stappen. Dit is een vrij klein bootje waar ongeveer 12 personen in passen. Het inladen van onze koffers vanaf het stenen trappetje dat het water in loopt is een beetje spannend, maar het is gelukt om alles droog te houden. Dan vertrekken we en vliegen met een behoorlijke vaart over het water. Gaaf! Na ruim een half uur varen zien we in de verte op de heuvels de plek opdoemen die we herkennen van de plaatjes van ons hotel. Het zijn zo’n 20 witte gebouwen die op een heuvel zijn gebouwd. Er liggen geen andere resorts omheen en heeft een eigen strand. Alunan Boutique Resort is afgelopen februari geopend en alles ziet er heel mooi uit. We hebben een ruime kamer, met mooie badkamer en een dakterras inclusief hangmat en zitje!
We worden uit de boot gelaten en staan op een vlot een tientallen meters uit de kust. Dit vlot is het “drop me”-point voor ons hotel omdat het water te ondiep wordt voor de grotere boten en er geen aanlegsteiger of zoiets is. De bootsman van het hotel komt ons met een klein bootje van het vlot oppikken en brengt ons aan land. Na het inchecken met welkomstdrankje worden al snel de zwembroek en bikini uit de koffer gehaald en genieten we van het zonnetje en de zee. Heerlijk begin van een aantal dagen relaxen op het eiland!

Die avond laat iemand van het hotel ons met een goede zaklamp zien dat er allemaal kleine baby haaitjes zwemmen in het voorste deel van de zee. Overal springen de vissen het water uit om aan ze te ontkomen. Deze haaitjes komen vooral ’s avonds, omdat het dan eb is en de visjes makkelijk te vangen zijn in het ondiepe water. We kunnen het allemaal heel goed zien en vermaken ons prima. Ook zagen we telkens grote vleermuizen vliegen, dit zijn lemuren. Vliegend zijn het net grote vogels. Deze fladderaars zijn ook alleen ’s nachts actief en moeilijk om in het donker hoog in een boom op de foto te krijgen.

De volgende dag gaan we na het ontbijt een wandeling maken naar het strand “Long Beach” aan de noord-oostkant van het eiland. Ons hotel zit aan de Zuidkant, maar ons wordt geadviseerd de ‘jungle-trial’ te nemen via de westkust en dan de oversteek te maken. Wat jullie nog moeten weten is dat er op dit eiland geen wegen zijn maar slechts een wandelpad. Er rijden dus ook geen auto’s, het is wel mogelijk je ergens heen te laten brengen door een watertaxi (bootje).
Tijdens de wandeling zien we verschillende soorten hagedissen, varanen en leguanen en vele vlinders. Ondanks dat het grootste deel van de route in de schaduw ligt is het erg warm en nemen we regelmatig een drinkpauze. Na zo’n 45 minuten lopen is het tijd om de vochtbalans nog meer op peil te brengen, dit doen we in een tentje op Coral Bay, een van de weinig plaatsen onderweg om drinken te kopen. Na een korte pauze gaan we verder en binnen een kwartier zijn we op Long Beach. Wat een mooi breed zandstrand! Verder is Long Beach vooral in trek bij mensen die ook van feesten houden. We huren een parasol en strandmatjes en ploffen neer, van feestende mensen niks te merken ;-) Snel het water in om af te koelen! Het water heeft precies de goede temperatuur; koud genoeg om af te koelen en warm genoeg om er direct in te plonsen. We snorkelen een tijd rond en zien veel mooie vissen en koraal. We lunchen bij een strandtent, gaan nog een keer het water in, luieren nog wat en lopen dan weer naar Coral Bay. De watertaxi is daar 5RM per persoon goedkoper, en we blijven Nederlanders.. De watertaxi zet ons weer keurig af op het strandje bij ons hotel. Het is ergens halverwege de middag. Aangezien de temperatuur hier ongeveer constant warm blijft met ruim 30 graden is het goed vertoeven op de strandstoelen bij ons hotel. Ook hier snorkelen we een hele tijd en hebben de tip van de bootsman opgevolgd om aan de linkerkant te snorkelen. Wat is het mooi onder water! We zien honderden vissen, waaronder Nemo (clownsvis) en de grote Napoleonvis, roggen en nog veel meer!

De daaropvolgende dagen staan vooral in het teken van luieren, lekker eten, zwemmen, zonnen en snorkelen. We doen 2 keer een snorkeltrip. Hiermee zijn we naar een aantal extra mooie plekken geweest rondom de Perhentian Island om te snorkelen waardoor we nog veel meer mooi koraal en vissen zien, maar dat niet alleen. Ook hebben we gesnorkeld op de plekken waar vaak schildpadden en haaien zitten. We hebben 4 schildpadden en 2 haaien (1 grote, 1 kleine) gezien. Echt wel heel gaaf! De haaien zijn niet gevaarlijk dus het is geen probleem om er mee samen zwemmen. Toch blijft het een beetje eng om ze onder water tegen te komen. Dankzij haar onderwatercamera heeft Astrid flink wat onderwaterfoto’s en filmpjes weten te maken. Helaas, liep de camera vast bij het zwemmen met de haaien waardoor de beste foto van de grote haai allemaal gekleurde strepen heeft gekregen.. Gelukkig hebben we de foto’s nog… ohnee juist niet ;-)

Op de dag van vertrek komt de boot ons om 12:00 oppikken. Tegen die tijd staat bijna het voltallige personeel (en dat zijn er best veel) ons uit te zwaaien. We hebben het heel erg naar onze zin gehad op deze plek. Perfecte locatie, mooie kamers, heel vriendelijk personeel, goed eten etc etc.. Het is heel jammer, maar een volgende bestemming wacht op ons..

Ohja we hebben een kleine wijziging aangebracht in ons reisschema, omdat we de reistijd naar onze volgende bestemming iets verkeerd hadden ingeschat. Het is zo’n 6 uur rijden en vervolgens moeten we weer met een bootje het natuurpark Taman Negara in. Na informeren, blijkt die boot 1x per dag om 13:30 te vertrekken. Dit halen wij natuurlijk nooit als we eerst nog 6 uur moeten rijden. We besluiten het verblijf in het natuurpark een dag in te korten en 1 overnachting te doen op korte afstand van waar het bootje vertrek.

• 14 Mei 2015 - 16:12

Saskia:

Joeeehoeeeee gelukt! :) nu de foto's nog.. Jammer dat de we nu de haai moeten missen..

• 14 Mei 2015 - 17:04

Jojanneke:

Dat eiland ziet er echt wel vervelend uit! ;)

• 14 Mei 2015 - 17:28

Paul:

das echt genieten............
    boot van13.30 uur niet te halen?? wat denk je van vroeger opstaan? :)

• 14 Mei 2015 - 17:34

Marian:

Heel mooi allemaal!

• 14 Mei 2015 - 23:18

Kees:

Wat een idyllische plek op dat eiland! Spannende onderwaterfoto's, maar jammer van de haai.

• 15 Mei 2015 - 09:14

Eara:

Weer zo'n prachtig verhaal! Wel voorzichtig doen met die enge vissen

• 15 Mei 2015 - 23:31

Renie:

Wat een sprookjesachtig eiland echt vakantie en de onderwater foto's heel spannend. gr.