Dag 3 en 4 Raub & Fraser's Hill - Reisverslag uit Bukit Fraser, Maleisië van Astrid en Raymond Astrid en Raymond - WaarBenJij.nu Dag 3 en 4 Raub & Fraser's Hill - Reisverslag uit Bukit Fraser, Maleisië van Astrid en Raymond Astrid en Raymond - WaarBenJij.nu

Dag 3 en 4 Raub & Fraser's Hill

Door: Astrid

Blijf op de hoogte en volg Astrid en Raymond

01 Mei 2015 | Maleisië, Bukit Fraser

We hadden weer de wekker gezet, omdat om 9:30 onze auto afgeleverd zou worden. Opmerkelijk deze ochtend was de ontbijtloterij. Raymond werd verzocht een papiertje uit een bakje te pakken waarmee hij iets kon winnen. Hij bleek de gelukkige winnaar van een gratis bak met bonen te zijn… (?) Door alle hilariteit en vooral verbazing liet hij ondertussen de toast aanbranden in het broodrooster hahaha! Het leek wel een slechte aflevering van bananensplit ;-)

We waren alsnog mooi op tijd klaar en inderdaad om 9:30 was onze auto er, een Proton Persona 1.6 automaat. Proton is een Maleis staatsbedrijf en de auto’s staan hier als ‘goedkoop en matig van kwaliteit’ te boek. Een beetje zoals voorheen Deawoo in NL. Snel de koffers inpakken en op weg naar het plaatsje Raub ten noorden van Kuala Lumpur. Rijden in Kuala Lumpur is sowieso al wel spannend, nu zat het stuur ook nog aan de ‘verkeerde kant’ en werden we geacht links te rijden.. HELP!! Het vergde dus wat concentratie om dit allemaal goed te laten verlopen en met behulp van de navigatie de stad uit te komen. Met slechts 1 keer de goede afslag te hebben gemist kwamen we na ruim een uur rijden aan in het kleine plaatsje Raub.

Na het inchecken en een broodje te eten bij de lokale bakker maakten we ons klaar voor een wandeling in Fraser’s Hill. De mooie wandelroutes daar zijn de reden dat we in Raub verblijven. Op de kaart leek de afstand Raub – Fraser’s Hill mee te vallen. Dit valt in de praktijk best tegen. De navigatie gaf aan 45 minuten rijden. Met dank aan de kronkelweg en vele scherpe bochten deden we er ruim een uur over. Tegen 17u kwamen we aan in Fraser’s Hill. Ons werd geadviseerd de Hemmant Trail van 1 / 1,5 uur te lopen. Dit leek ons wel wat dus wandelschoenen aan en gaan! Inderdaad een erg leuke en mooie route! We hadden echt het gevoel dat we in de jungle waren, dit waren we natuurlijk ook haha. We hebben een aantal mooie vogels, vlinders, apen en eekhoorntjes gezien.
Na de wandeling lekker gegeten bij een van de weinig eetgelegenheden, ik weer kip in zoet zure saus met rijst en Ray nasi. Dit was de lekkerste nasi die hij ooit had gehad! Toen weer de weg terugkronkelen. Wel over een andere weg want er is een aparte eenrichtingsweg voor omhoog en een andere weg voor omlaag..

De volgende ochtend gingen we na het ontbijt weer richting Fraser’s Hill, met het idee om voor de lunch een kleine wandeling te doen en na de lunch een wat langere wandeling. Weer na ongeveer een uur kronkelen waren we er. De wandeling die we gingen doen was heel kort en zou niet veel voorstellen. We zagen mooie vlinders en een aap. Halverwege de route begon het behoorlijk te regenen. Gelukkig waren we toen net bij een hutje aangekomen en konden we schuilen. Na ongeveer een uur hadden we iedere centimeter om het hutje wel gezien en hield het bijna op met regenen. Toen ik even ging verkennen of we weer verder konden zag ik een grote duizendpoot. Je weet wel, zo’n dikke fel gekleurde worm met heeeeel veel pootjes. Ik zal proberen een foto te plaatsen. Terwijl we de duizendpoot samen stonden te observeren zag Raymond ook een bloedzuiger zitten. Naja oke, kan gebeuren en hier waren we ook al wel enigszins op voorbereid en hadden we ons ingesmeerd met Deet (anti malariamug, teek en bloedzuigers). Toen nog maar voor de zekerheid een extra laag opgesmeerd in het hutje en gingen we verder met de wandeling. Het laatste stuk deden we wat sneller en al snel waren we bij het eindpunt. Toen even goed onze benen gecontroleerd op ongedierte en jawel hoor er zaten meerdere bloedzuigers op onze schoenen en half in onze schoenen. Ik weet niet hoe jullie dit zouden vinden, maar ik vind die beesten heel vies dus er was even kleine paniek haha. Gelukkig heb ik mijn eigen jungleman bij mij en hij verloste mij en hemzelf (met een hulpstokje) van alle bloedzuigers. Gelukkig kwamen ze alleen op onze schoenen en sokken, waarschijnlijk dankzij de Deet en hebben ze ons niet kunnen bijten! Na 2 keer de schoenen helemaal te hebben gecontroleerd liepen we weer over de weg terug naar de auto. Bij de auto aangekomen weer de schoenen gecontroleerd (ja ik ben een controlfreak!) en ja hoor weer een bloedzuiger gevonden… bah bah bah. Het liefst had ik mijn schoenen met sokken en al weggegooid, maar ik moet er nog meer wandelingen mee maken hier. En maat 41 zal niet zo makkelijk te kopen zijn hier..

Weer de auto in naar het kleine centrum van Fraser’s Hill voor een lunch. Op het pleintje daar hadden zich een flink aantal apen verzameld die zich te goed deden aan etensresten uit een afvalcontainer.. tja wat doe je er aan..

Doordat de regen ons veel tijd had gekost en het hele avontuur met de bloedzuigers zag met name ik het niet meer zitten om nog een wandeling te doen. We besloten nog een rondje te maken in centrum van Fraser’s Hill (mooie vlinders gezien en kolibri!) en daarna terug te gaan naar Raub om daar bij de plaatselijke tempel te kijken en wat boodschappen te doen. Zo gezegd, zo gedaan..

• 03 Mei 2015 - 17:04

Paul:

weer een bloedstollend verhaal :)

• 03 Mei 2015 - 19:20

Esra:

Hey Astrid wat beschrijf je alles mooi! Je zou een boek kunnen schrijven

• 04 Mei 2015 - 12:01

Renie:

Mooi reisverslag Astrid, jungle heeft ook bloedzuigers.? wel eng,maar zijn wel medicinaal, maar gelukkig heb jij je eigen jungleman bij je,en mooie foto's