Dag 5 en 6 Brinchang (Cameron Highland) – deel 2 - Reisverslag uit Cameron Highlands, Maleisië van Astrid en Raymond Astrid en Raymond - WaarBenJij.nu Dag 5 en 6 Brinchang (Cameron Highland) – deel 2 - Reisverslag uit Cameron Highlands, Maleisië van Astrid en Raymond Astrid en Raymond - WaarBenJij.nu

Dag 5 en 6 Brinchang (Cameron Highland) – deel 2

Door: Raymond

Blijf op de hoogte en volg Astrid en Raymond

03 Mei 2015 | Maleisië, Cameron Highlands

Vervolg deel 1 -> We gaan een wandeling maken.

Onderweg zien we een nieuw soort duizendpoot die veel korter, maar wel ongeveer even hoog is als die van 2 dagen eerder in de jungle bij Fraser’s Hill. Het is een dubbeldekker. Als je naar de pootjes blijft kijken fascineert het, alsof hij steeds maar 3 of 4 pootjes tegelijk verzet maar ondertussen beweegt het beest zich heel vloeiend voort. Cool! We lopen verder en komen bij een rustplaats waar we even deel 1 van onze lunches doen. Er kwamen 4 jongens aangerend die een vervallen brug overgaan, waarvan de eerste 2 meter geen planken meer heeft. Kort daarna komt er een man met een petje voorbij. Hij zegt dat de jongens vogels wilden vangen, en loopt door. Niet veel later rent er nog een jongen vanaf de andere kant voorbij. Wij lopen verder en klimmen ergens met hulp van een touw omlaag. De hele tijd lopen we parallel aan het riviertje. We horen de waterval al, en daarna zien we ‘m ook. Het is een bende, op en rond de waterval: plastic zeil, flesjes, autobanden, alles ligt er. Jammer, het verpest het aanzien van die mooie waterval! We lopen een stukje dichterbij. We zien een hele aparte vlinder, die zo getekend is dat de achterkant de voorkant lijkt. Mooi beest! Uit de struiken kruipt nog een vette hagedis.
We lopen na wat foto’s gemaakt te hebben verder over de route en komen bij een stuk waar heel veel mooie veldvlinders zitten. Astrid krijgt de meeste wel voor de lens, plus wat spinnen, sprinkhanen en libellen. Dan komen we aan het eind en lopen verhard weer terug naar de auto.

Het is uitgestorven op de parkeerplaats. Ray geeft de bamboe wat extra verzorging ;-) en eten deel 2 van de lunch. Als we in de auto willen stappen stapt er juist iemand uit een taxi. Het is een Nederlandse vrouw die dezelfde wandeling gaat doen die wij zojuist deden. We geven wat tips en raken aan de praat. Ze heeft voor ons ook tips over Georgetown en Penang, onze volgende bestemming. We nemen afscheid en mengen ons in Malay-stijl in de file: gewoon de weg oprijden op een denkbeeldige derde rijstrook in het midden van de weg. Je bent dan zo hinderlijk voor het tegemoet komende verkeer dat het nooit lang duurt voor je ergens tussen mag. Lekker assertief zeggen we dan :-)

We hebben besloten morgen voor een theeplantage en aansluitend een wandeling te gaan, en dus vandaag een vlindertuin te pakken. We rijden in de file die kant op en op een zeker moment zijn we dichtbij genoeg genaderd dat we het aandurven de auto te parkeren en het laatste stuk te lopen. Zonder meer een geode keuze. We zijn zeker 2 keer zo snel en straks kunnen we terug ook een stuk file overslaan.
We kopen een kaartje voor 5 RM per persoon voor de Cameron Highlands Butterfly Farm en gaan naar binnen. Eerst een mooie ruimte vlinderhal, nog niet een kwart van de oppervlakte van wat we in Kuala Lumpur zagen, maar dat doet er niet toe. Al direct zien we grote aantallen van hun “signature-species”, een hele grote vlinder met een metallic groene rechte streep op de zwarte vleugels. Prachtig, al zitten ze wel met z’n 50en tegen hetzelfde stuk gaas aan en zie je ze weinig vliegen. Er zijn nog veel meer mooie vlinder te zien, en we vermaken ons best! Ray staat bij een struikje als dat wel heel heftig begint te bewegen, dat kan geen vlinder zijn. Inderdaad, het is een hele forse kikker! Die zojuist zo’n grote zwart-groene vlinder uit de lucht heeft gemaaid vanuit de bosjes. We lachen ons slap om het duffe gezicht en Astrid maakt er mooie foto’s van.

Als er een invasie van schreeuwende en vlindervangende locals binnendringt hebben wij genoeg gezien en gaan weg uit het vlindergedeelte. We gaan naar de sectie insecten, die is ook heel mooi. Er zijn allerlei grote kevers, duizendpoten, wandelende takken en bladeren, cicaden, sprinkhanen en noem maar op. Ook brulkikkers, schorpioenen en de duizendpoten die we een paar dagen geleden in het wild zagen! Dan zijn er nog konijnen en eenden en een kalkoen!?

Het mooiste zijn toch de reptielen. Er zijn grote, volle bakken met uiteenlopende soorten. Echt heel mooi, en door de schiere hoeveelheid dieren kijk je je ogen uit, en zie je er altijd wel 1 die mooi zit of net even bezig is. De slangen zijn ook indrukwekkend. Vooral de boomslangen vinden we heel mooi en 1tje geeft een mooie show weg door langs het raam omhoog te kruipen. Daarna gaan we terug naar de auto. Het is al kwart over 5 dus ook onze buikjes gaan weer meepraten. We komen, weten we, langs een maiskolfkraam waar het heel goed ruikt. De buurman verkoopt gebakken zoete aardappels. We kopen een portie van beide en lopen deze pasar ook even rond, gezellig! Dan naar de auto en weer op de gebruikelijke manier weer door de file heen. Weer veel file en dus een ruim half uur doen over een ritje van 3 km… het is niet anders, en we zijn nog best tevreden over hoe we het hebben aangepakt.

Geen parkeerplek bij het hotel, dus we parkeren “freestyle”. We hebben nog wel trek en Astrid spot een hamburgertent langs de weg. Het ziet er crappy uit dus zal wel heerlijk zijn ;-) We bestellen er allebei eentje en lopen naar Central Market voor een drankje er bij en een tafel om aan te eten. We worden vriendelijk onthaald door de saté-man en bestellen daar een drankje. “Holland” zegt ie, en geeft me een hand. We zijn welkom en voelen ons ook zo :-) De hamburger is heerlijk, al is Astrid niet helemaal kapot van de pittige saus, Ray vindt ‘m heerlijk.

We lopen na het eten even naar de sporthal die Astrid heeft ontdekt. Er is basketbal bezig. We worden weer vreemd aangekeken, maar er hangt een leuk sfeertje. De volgende wedstrijd begint bijna. Beide kiezen we tijdens de warming-up een koter waar we “fan” van zullen zijn en we blijven voor de wedstrijd. Voordat de wedstrijd is begonnen komen er een aantal meisjes naar ons toe die met ons op de foto willen. We stemmen in. Er worden 2 foto’s gemaakt. Hilarisch is dat de fotograaf na 5 minuten merkt dat hij onze hoofden er niet op heeft gezet. Hahahaha, we moeten er allemaal hard om lachen. Dit soort gein kent geen taal of cultuurbarrières :-) De foto wordt opnieuw genomen. De wedstrijd begint en wat we na 10 seconden al doorhebben wordt bewaarheid. “Ons” team krijgt zwaar klop van de veel serieuze tegenstander. Toch doen onze koters het steeds beter tegen het einde van de wedstrijd. Zelfs “lolsmurf” scoort 2 keer.
Na de wedstrijd pakken we nog een koffie en thee bij J-tea. Dan door naar de hotelkamer voor een lekkere douche en het bed in.

Mooie dag was dit! Veel meegemaakt, was top :-)

• 07 Mei 2015 - 13:14

Marian:

Mooi verhaal weer, je ziet het helemaal voor je, zo mooi beschreven!
    De beestjes zijn ook helemaal iets voor jullie!
    Groetjes

• 07 Mei 2015 - 13:20

Renie:

Weer een mooi verslag Astrid en Raymond ,met prachtige foto's van vlinders en die dubbel-dekker een ontdekking!zie jullie avonturen met belangstelling te gemoed Gr.

• 07 Mei 2015 - 22:58

Kees:

Erg leuk verhaal en schitterende foto's van heel aparte beesten. Het smaakt naar meer!